top of page

קפיצה לשבדיה – חנויות ספרי קומיקס ומד״ב

רגע לפני שחברת התעופה הלאומית של שבדיה ושכנותיה הסקנדינביות SAS הפסיקה טיסותיה לישראל – ביקור מצולם ודיווח קצר על חנויות הספרים של שטוקהולם המקסימה.

עברו כמה שבועות מאז שחזרתי לארץ, אך רק עכשיו מצאתי זמן לחבילת הספרים החדשים שסחבתי איתי מהבירה האירופאית. תמיד חלמתי על מקלט מדיני בשבדיה, מטאפורה לשפיות ויופי שרק האקלים מונע ממנה לזכות בתואר גן עדן מושלם. נסיבות פתלתלות המשלבות ביקור אצל ענף משפחתי נדיר של בת הזוג שלי, והזדמנות לראות את דילן פותח מסע הופעות, הביאו אותי לארץ שני סוגי החורף, הירוק והלבן, לביקור קצר ומתגמל בשטוקהולם היפיפייה ובחנויות הספרים שלה.

ביקור פיזי בחנויות ספרים הוא רעיון כמעט מגוחך בימינו, ואני מוכרח להודות שיש בו לא מעט טעם נוסטלגי. אך לא רק. זו גם הזדמנות להתוודע לחידושים, מהדורות מיוחדות, הוצאות קטנות וטרנדים בענף הספרים היישר מפי מוכרים בקיאים. Comics Heaven שוכנת ברחוב החוצה את רובע העיר העתיקה לאורכו. החנות קטנה למדי ולא מזכירה בגודלה את Lambiek באמסטרדם או מקדשים דומים בז׳אנר, אך היא משלבת מכירת עותקים חדשים ואוספי יד שניה, מגוון מרשים שדחוס באופן יעיל בחלל צנוע, וניתן היה למצוא קלסיקות בכל הז'אנרים באנגלית, לצד מדף גדול של קומיקס ורומנים גרפיים סקנדינביים, בעיקר שבדיים.

הבעלים הנחמד ערך לי סקירה קצרה של האמנים המקומיים הבולטים, ואחר כך מיהר לחדר הכושר והשאיר אותי לבד עם המוכרת הבלונדינית. יצאתי משם עם אנתולוגיה של קומיקס שבדי – "מבחר אורות הצפון – כרך 2" עם כ-40 מאיירים ומאיירות בהוצאת גלאגו המקומית ("ביתה של הנוירוטיקה השבדית"), וכן ספרון ללא מילים של האמנית קנוט לארסון – אגדה אירוטית, מיסטית ומיתולוגית על עיר אחת שמוצפת בתנינים… מקסים ואפל.


רשתות הסטימצקי והצומת ספרים של שבדיה נראות כמו איקאה, הכל מעוצב ומסוגנן בטוב טעם. הסניפים הסגולים של הרשת הגדולה ״כריכה רכה״ נמצאים בכל מקום, ומזמינים בשטיחים ושרפרפים להתנחל לנצח נצחים. בחנות היפה שברחוב הראשי בסודרמאלם מככבים כרכי ספריה של נעמי קליין לצד כתבי מארקס והוגים נוספים מהזרם. ואפרופו ספרים, שווה לציין שחזרתי משבדיה גם עם ספר קוראן ירוק קטן בשוודית ובערבית, אבל זה כבר סיפור לרשומה אחרת בבלוג אחר.

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page